L’aprenentatge cooperatiu dins les aules del CIDE (II)

 

apcooperatiu22:2_25

Aquesta setmana continuam amb les experiències d’aprenentatge cooperatiu que s’imparteixen dins el CIDE. En concret, repassarem les pràctiques realitzades dins les classes d’Educació Primària de 4t A, 3r A, 2n B i 5è A.

apcooperatiu22:2_24

Començam per la classe de 4t A de Primària i de 3r A, on han posat en pràctica l’estructura de ‘foli giratori’. En què consisteix? Doncs cada membre de l’equip ha d’escriure la seva part de la tasca a un foli i, seguint la direcció de les manetes d’un rellotge, ha de passar el foli al seu company perquè aquest escrigui la seva part de la feina. En aquest cas, cada grup cooperatiu ha fet una pràctica de l’assignatura de Llengua Castellana. L’activitat consistia a inventar-se una seqüència d’una sèrie amb unes vinyetes.

apcooperatiu22:2_4   apcooperatiu22:2_11

I dins 3r A, també mitjançant el ‘foli giratori’, els alumnes han fet una descripció d’un peluix que ha duit un membre de cada equip per tal de treballar els adjectius estudiats a classe.

També a 3r A, i amb l’objectiu de treballar els problemes, han aplicat una estructura cooperativa fent un ‘1-2-4’. I què vol dir això? Doncs que primer resolen un problema individualment, després ho comparen per parelles i finalment amb tot el grup de quatre.

Per la seva banda, els alumnes de 2n B han fet una feina cooperativa emmarcada dins el tema d’alimentació de l’assignatura de Ciències naturals. L’activitat ha consistit a fer gràfics de barres dels primers i segons plats del menú del menjador del CIDE.

apcooperatiu22:2_15       apcooperatiu22:2_14       apcooperatiu22:2_13

I per acabar, a 5è A han treballat amb l’anomenada estructura del ‘llapis enmig’. En què consisteix? Doncs el mestre dóna a cada equip un foli amb tantes preguntes o exercicis com membres tengui el grup. Cada alumne s’ha de fer càrrec d’un exercici. L’alumne llegeix la pregunta en veu alta, tots els companys comenten la resposta adient i s’asseguren que tothom ha entès la solució. Mentre es decideix la resposta, els llapis han d’estar col·locats enmig de la taula per indicar que en aqueix moment només es pot parlar i escoltar i no escriure. Mitjançant aquesta estructura, els alumnes han respost algunes preguntes de l’Imperi Romà a Hispània i a les Illes Balears.

Compartir: