Avui farem un repàs a algunes de les activitats d’aprenentatge cooperatiu que han desenvolupat dins les aules de 4t E, 5è E, 4t A, 5è A i 6è A de Primària. Començam per la classe de 4t E, on han descobert què són les conjugacions dels verbs en infinitiu a l’àrea de català. Per treballar aquest tema, han fet un foli giratori. Cada nin havia d’escriure a un foli un verb de cada conjugació. Una vegada fet, el portaveu de l’equip llegia a la resta de la classe els verbs i després feien una posada en comú. Entre tots han sortit molts de verbs, i això que al principi els costava una mica! Una vegada fet això, cada nin havia de cercar en un text tots els infinitius que hi havia i després han aplicat l’estructura 1-2-4.
Mentrestant, a 5é han aprofitat que la unitat didàctica de llengua castellana girava entorn de la defensa de la biodiversitat, per fer una activitat de reflexió i discussió a partir d’un vídeo de divulgació científica publicat per la universitat de Vigo i que es va publicar al SINC, un servi públic estatal de divulgació i redacció d’informació científica.
Fent servir la dinàmica del “llapis en mig”, els nins havien d’intentar respondre a una sèrie de qüestions relacionades amb l’ecosistema i els seus desequilibris. No es tractava de respondre individualment, sinó de plasmar aquelles reflexions i conclusions a les quals arribaven després d’un acord. El més important d’aquesta feina era exposar les idees dels nins, compartir-les i arribar a una resposta compartida.
Per la seva banda, a la classe de 4t A els va tocar fer un foli giratori ben divertit: omplir diàlegs incomplets dins d’una història!
I a 5è A, també varen fer servir un foli giratori per millorar el funcionament de la classe. Resulta que dins 5è A fa unes setmanes varen introduir la figura de l’encarregat de material, que com bé el seu nom indica, va a cercar totes les coses necessàries per fer la feina (i que marquen al plafó de la classe amb una pinça verda). Un temps després varen introduir el càrrec de coordinador que, de moment, s’encarrega de dir qui comença a fer la feina i d’establir un ordre entre els membres de l’equip per desenvolupar-la (i que assenyalen amb una pinça rosa). Segons ens conten, aquesta activitat ha servit per ajudar-se els uns als altres, posar-se d’acord i participar!
I ja per acabar, els alumnes de 6è A han duit a terme dues feines cooperatives! Per començar, han resolt diverses activitats sobre les formes d’energia treballades a l’àrea de Naturals mitjançant l’estructura cooperativa de llapis enmig. La professora els ha marcat tants exercicis sobre el tema com membres té el nostre grup (generalment quatre). Primer han determinat l’ordre dels exercicis. Després un alumne ha llegit en veu alta el seu exercici i entre tots han parlat de com es fa i han decidit quina és la resposta correcta.
I també, per consolidar l’aprenentatge de les figures geomètriques en grup, han fet un treball de volum amb uns resultats… espectaculars!